Maak kennis met GrensFrequentie
Op 5 september 2024 is GrensFrequentie geopend: Een nieuwe speler in de Enschedese muziekscene. GrensFrequentie biedt professionele muzikanten een plek om elkaar te ontmoeten, werkruimtes en vaste studio’s waar gewerkt kan worden aan nieuwe nummers. Hier wordt gebouwd aan een community voor professionele muzikanten die graag in Enschede willen blijven. Om zo de bandcultuur in Enschede te versterken. Reden voor Cecile Beld om kennis te maken met Rimme Rutten, een van de oprichters en Chris Egbers, co-coördinator van GrensFrequentie.
Ik word warm onthaald door Rimme en Chris op de derde verdieping van het Muziekkwartier. Chris is werkzaam in de muziekbranche als hoofd productie van het Booster Festival en tourmanager van Bertolf. Rimme zat in de band Oh Whale en is nu frontman van de post-punkband Beter leven.
Ze gaan me voor in de smalle lange gang, richting de voormalige kantoren van Kaliber kunstenschool, die in hetzelfde pand huizen. De ruimtes zijn nu ingericht als ontmoetingsruimte met flexplekken en drie muziekstudio’s.
De eerste studio die ze me laten zien, staat vol instrumenten en een bureau. Deze ruimte deelt Rimme met Kees Huitink. Beiden zaten eerst in de band Oh Whale en nu in Beter leven. Kees zit ook in de band Droom Dit. Rimme zegt: “Hier hebben we al onze spullen staan, die we dan ook met elkaar delen. Dit is onze maakruimte en ons kantoor. We kunnen hier 24/7 naar binnen, muziekinstrumenten opslaan en vooral nieuwe muziek maken. Met een band repeteren lukt hier niet, de muren zijn gewoon van gips.” Verderop in de gang zitten 2 andere muzikanten van Droom Dit. De studio’s worden bemand door mensen die ook GrensFrequentie in de organisatie helpen en zijn zo ook deel van de community. Voorlopig kunnen ze gebruik maken van deze ruimtes tot 2026. Daarna wordt dit gebouw verbouwd.
In de gang zitten meer kantoorruimtes. Chris en Rimme dromen hardop over extra studio’s voor kortere residenties. Muzikanten die voor een periode van één tot zes maanden geconcentreerd ergens aan willen werken, zoals een soundtrack, EP of album. “Soms wil je even in een bubbel kunnen werken aan een project“, zegt Chris. “Mensen kunnen dan een aanvraag indienen bij ons en dan kiezen wij uit wie er mag komen.”
Er wordt nu ook getest met residenties bij broedplaats Oogst in Hengelo. Achter het spoor bij Hengelo Centraal is een plek gecreëerd met containers en een oude bus, die omgetoverd zijn tot een sfeervolle plek voor creatieve initiatieven, zoals exposities, filmavonden en muziek. Deze samenwerking is ontstaan doordat Pim Kokkeler in hun bestuur zit en ook betrokken is bij broedplaats Oogst.
GrensFrequentie groepsfoto
VLNR achterste rij_ Seth de Leeuw, Rieks Bolhuis, Rimme Rutten (coördinator), Kees Huitink, Sam de Laat.
VLNR voorste rij_ Nadia Nellestein, Silke Veld, Puck Finkers (coördinator)
We komen in een grote ruimte, waar de bureaus staan van de medewerkers van GrensFrequentie. Op de wand prijkt hun nieuwe logo, gemaakt door studenten van de AKI. Daarnaast zijn er diverse flexwerkplekken gecreëerd voor professionele muzikanten en culturele organisatoren.
Omdat de muzieksector bestaat uit meer dan alleen muzikanten is hier ook ruimte voor mensen die aan de organisatorische kant zitten, zoals Chris. Deze plek is ook zeer geschikt om als freelancer mensen te ontmoeten. Chris zegt: “Voor mensen als ik, die meer aan de organisatorische kant zitten, heb je dan deze ruimte. Hier kun je flexwerken, kom je collega’s en vrienden tegen. Als organisator kan je ook veel vanuit huis in je eentje doen, maar dan heb je geen sparringspartner en geen synergie die ontstaat vanuit samenwerkingen. Dat kan hier wel. Maar ook voor muzikanten die hun social media of boekingen doen of de administratie, dat kan allemaal hier.”
Mensen kunnen een abonnement nemen van 25 euro per maand voor een flexplek. Die krijgen dan een toegangscode en kunnen binnenkomen wanneer ze willen.
Rimme vertelt hoe hij tijdens het 4e jaar van het conservatorium, samen met een groep van acht andere ArtEZ-studenten, het idee kreeg om van Enschede een stad te maken waar een bruisende muziekscene is. Hij komt zelf uit Den Bosch, maar wil nu in Enschede blijven. Vergeleken met Den Bosch biedt Enschede meer ruimte voor band- en muziekcultuur. Maar die ruimte is nog wel grotendeels onontgonnen terrein.
Men kampt hier namelijk ook met een aantal problemen, waaronder een grote uitstroom. Het leeuwendeel van de afgestudeerden, uit het kunstonderwijs – zowel bij beeldende kunst als muziek – vertrekt binnen drie jaar weer uit de stad. Het gaat hier om wel 80 tot 95 % van de alumni! Allemaal talenten die zich toch ook in Enschede zouden moeten kunnen ontplooien. Er ontbrak volgens Rimme en Chris onder meer een professionele werkplek waar muzikanten en creatievelingen elkaar op een laagdrempelige manier kunnen ontmoeten.
Na het afstuderen aan het conservatorium heb je ineens niet meer al die contacten of studio’s waar je aan de slag kunt. En je hebt ook niet meteen het geld om een professionele studio te kunnen huren. Zo’n plek willen we met GrensFrequentie bieden. “Wij zijn er overigens ook voor muzikanten die niet op het conservatorium hebben gezeten”, aldus Chris.
GrensFrequentie heeft als doel Enschede op de kaart te zetten als dé stad met een bruisende muziekscene, waar talent zich kan ontwikkelen. Ze richten zich op jonge muzikanten en organisatoren die al wat vlieguren hebben gemaakt en van plan zijn in Enschede te blijven. Als voorbeeld wordt ‘Droom Dit’ genoemd, een band die al landelijk speelt in de kleinere popzalen en nu bezig is met hun eerste album en tour.
Er staat veel te gebeuren. Zo praten Chris en Rimme enthousiast over alle leuke plannen: zo zullen er maandelijks borrels worden georganiseerd, waarbij iedereen welkom is. Er kan dan ruimte zijn om demo’s af te spelen en feedback te geven op elkaars werk. En natuurlijk om elkaar te ontmoeten. Zo hopen ze mensen uit de Enschedese muziekscene aan zich te binden. Ook willen ze shows en workshops organiseren. Zo hopen ze de muziekscene te verrijken en aan te vullen. Aan plannen ontbreekt het hier niet, wat ook te verwachten is van een groep creatieve mensen.
De grootste wens is om volgend jaar in het Vestzaktheater te komen voor de bands, want dit kan nu niet hier i.v.m. het geluid. Sinds Concordia daar weg is wordt er een nieuwe huurder gezocht en de ruimtes daar zijn veel beter toegerust om ook bands te bedienen.
“Wat ook nog mist zijn boekingskantoren en labels, dat zit allemaal in de randstad”, zegt Chris. “Met Booster Festival halen we ze voor één dag hiernaartoe, maar het is natuurlijk veel mooier om hier ook een boekingskantoor of label te laten ontstaan als startup. Een mooie toekomstdroom waar we stapje voor stapje naar toe willen werken. Voor nu hebben we deze plek en focussen we ons op wat we hier kunnen doen.”
Voor nu kan GrensFrequentie goed van start in het Muziekkwartier, ze zijn volop bezig met bouwen aan hun community. Zo dragen ze bij aan een Enschede-eigen muziekcultuur, en daar profiteert uiteindelijk iedereen van.
Binnenkort wordt het programma aangekondigd. Er is al begonnen met Oogst en binnenkort komen er optredens van regionale muzikanten aan.
“Als je een broedplaats hebt; af en toe komt er een ei uit zoals Droom Dit die dan op een gegeven moment uit gaat fladderen”, zegt Chris. “Maar je moet vooral een heel warm nest bieden om te gaan creëren. Zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk eieren uit gaan komen. Er zijn best veel acts die 3 jaar na de Popacademie doorbreken als act of in een nieuwe samenstelling. Als je die dan nog een tijdje hier kunt houden, wordt het wat meer een Enschedees product en draag je bij aan de stad en de regio hier.”