
Maak kennis met Remko Waanders en Erik ten Dam
Een dubbelafspraak dit keer, Remko Waanders deelt zijn prachtige ruimte in de Performance Factory sinds kort met Erik ten Dam, dus wel zo makkelijk om gelijk met beide te spreken.
Remko is de eigenaar van de Tekenafdeling, hij is een echte visuele denker. Remko; “Visueel Denken en Design Thinking is voor mij geen methodiek maar mijn eerste natuur. Beeldtaal is voor mij vooral een gereedschap om tot nieuwe verhelderende inzichten te komen tijdens het ontwerpproces. Ik wil graag samen met de opdrachtgever abstracte info kraakhelder maken.” Dus het is meer dan met tekeningen en symbolen verhelderen wat er besproken wordt. Het tekenen en verbeelden is echt een middel om op een andere manier verder te komen in een proces.
Daarnaast is Remko nog docent bij Industrieel Ontwerpen aan Universiteit Twente, ook hier vindt hij het belangrijk om de studenten te leren om via het tekenen een stap verder te komen in het ontwerpproces.
Erik is eigenaar van Buro ten Dam, een ontwerpbureau dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van concepten: het ontwerpen en produceren van grafisch ontwerp werk zoals drukwerk, een campagne, een website, applicatie of een complete identiteit. Daarbij komen typografie, fotografie, illustratie, webontwerp en video samen. Hij wordt vooral heel enthousiast van opdrachten die hij mag doen voor de culturele sector. Zo heeft hij veel gedaan voor Kunsten op Straat en werkt hij nu nog regelmatig voor Theater Sonnevanck. Op zijn website vind je in een portfolio vol sprekende voorbeelden van zijn werk,
Beide heren zijn studeerden aan de kunstacademie, Erik studeerde af aan de AKI, Remko deed twee jaar HKU en studeerde af op industrieel ontwerpen in Delft. Ze zoeken naar een manier om het creatieve werk en het het ondernemerschap te combineren en daarbij ruimte te vinden voor je eigen ‘kunstenaars’blik. We hebben het uitgebreid over hoe ingewikkeld dit soms kan zijn. Als je van je passie je werk maakt, hoe zorg je er dan voor dat je passie niet als werk gaat voelen, waar houd je de creatieve ruimte?
Dit leidt ook tot de vraag aan mij of zij tweeën wel tot de doelgroep van CultuurNetwerk horen. Mijn antwoord hierop is eigenlijk altijd dat het er mij om gaat of de potentiële deelnemers zelf zien wat het netwerk voor hen kan betekenen én of zij zelf ook een bijdrage kunnen leveren aan het netwerk. In dit geval lijkt het mij duidelijk dat ze een welkome toevoeging kunnen zijn, met hun eigen specifieke kennis en vaardigheden én met het feit dat ze succesvolle culturele ondernemers zijn. Het lijkt me fijn als ze die kennis met ons willen delen!